16 februari 2015

Stockholmsresan





Under min Stockholmsvistelse bodde jag hos min vän Kersti. Vi är väldigt likadana på många sätt, förutom att vi tänker lika om en hel del så tycker vi också om samma sorts saker. Av alla prylar på Antikmässan fastnade jag för en munkpanna i barnstorlek av gjutjärn, jag köpte den inte genast och när jag gick tillbaka för att köpa den så var den såld. Jag och Kersti hade bestämt oss för att vara effektiva och inte gå tillsammans utan var och en för sig och då vi senare träffades så visade det sig att hon hade köpt just den munkpanna jag hade spanat in.


Vi gick en lång promenad och såg vacker natur. Jag som mest sett tätbebyggt och tunnelbaneturbulens tidigare i Stockholm uppskattade att se lugna och natursköna områden.


Överlag studerar jag alltid hus när jag reser och de här tyckte jag var speciellt tjusiga, en liknande rad fanns på andra sidan gatan.


Så besökte vi loppisar och hittade fullproppade hörn med en hel del skräp.


Vid Drakens Antiques fanns det mycket fint.


Myrorna i Ropsten var en riktigt stor butik med bra utbud, där kunde man bland annat köpa en rullande mus med snygga öron.







De här galna byxorna från Clover Canyon hittade jag på second hand butiken ditt & datt i Bromma, en butik som säljer märkeskläder i första hand. Skorna av märket Wera Stockholm köpte jag också därifrån.


På tal om galna byxor så är här en bild av Janne som hade fixat mässbiljetter och skjuts. Han lyckas med stil, här bar han skidbyxor från 70-talet, de hade ju sportlov i Stockholm så... 


På fredagen besökte vi Fotografiska. Aktuella utställningar för tillfället var verk av Adi Nes, Herb Ritts och Ewa Stackelberg. Den judiska fotografen Adi Nes bilder tyckte jag bäst om, Herb Ritts som mest fotograferat kändisar tilltalade mig inte så mycket, Ewa Stackelbergs teknik att arbeta och skapa bilder utan kamera var intressant.


En av Adi Nes bilder ur serien Biblical Stories, Abraham och Isaac.


Det blev inte så många övriga inköp denna gång, allt skulle rymmas som handbagage i flyget så det var att packa väl. Klockan, skorna och tutan fick följa med i väskan.


Efter tre dagar var det roligt att komma hem igen, speciellt när man möttes av den här synen!

3 kommentarer:

Lantliga drömmar sa...

Vilka grejer du har fått se! Vackra hus, och intressanta prylar!
...och sen blir jag alldeles tårögd av sista bilden ♥

Anonym sa...

Instämmer helt med Lantliga drömmar��
-mor Elsa

Bintan sa...

Förstår verkligen att du måste blivit lycklig av att komma hem till det där :-) Gud så gulligt!

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP