21 november 2013

Jouluiloa

För ett tag sedan fick jag Karin Lindroos och Kajsa Wikmans nya pysselbok "Jouluiloa" hemskickad på posten, en bok där återvinning står i fokus.


Karins fotografier är vackra och inte klassiskt juliga vilket är trevligt. Jag gillar det anspråkslösa sättet att pyssla på som presenteras, som att köpa krimskrams från femcents lådorna på loppis, pyssla ihop trevliga helheter av inköpen med lim och sedan hänga upp det pysslade i julgranen med satinband. Något som jag tror att barnen skulle gilla. Man kan ju också utveckla saken och t.ex. ta en tusch och dekorera dekorationerna med mönster och mustascher. Dessutom när vi är inne på återbruk så passar det ju utmärkt att klippa lös och använda sig av de satinband man ofta hittar som galgupphängningsband i kläder.


Ett annat pysseltips i boken är att trä sådana där gamla julkulor som man sticka en nål i på ett snöre och fixa en girlang. På loppisar brukar man hitta gott om julkulor, de här på bilden köpte jag nyligen, tolv stycken blåglänsande för en och femtio.

4 kommentarer:

linnea-maria sa...

Jag håller just nu på att tillverka julgranskulor av gamla glödlampor (ja jag tar bort aluminiumet). Det tar tid och är lite spännande ;) men väldigt kul.
De där 5 cents lådorna det är ju där man hittar de bästa skatterna :D

Birgitta sa...

Vilken jättefin bok, finns den på svenska? Eller förstår man pysslet om man tittar på bilderna?

För övrigt tycker jag att du har en fantastiskt fin och inspirerande blogg.

Ha det gott, Birgitta

Charlotte sa...

Undrar också om boken finns på svenska? Kram

Anna Stenberg sa...

Fint! Trevlig helg! Kram Anna

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP