17 oktober 2008

Ottossons linoljefärg


Hyllan som jag gjorde ett inlägg om tidigare är nu fylld med Ottossons linoljefärg. Där finns allt från skruttgrönt till pärlgrått. Färg har jag alltid hållit på med ända sedan barn. Gick i konstskola på nittiotalet, 2001 började vi aktivt måla med linoljefärger och också blanda själv. Vi har testat en hel del olika färger av olika fabrikat och den färg vi har tyckt bäst om är Ottossons. Fina färgnyanser, ingen stark lukt med konstiga tillsatser, pigmentstark=räcker och täcker och torkar snabbt för att vara linoljefärg. Vi är väldigt glada över att färgen nu finns till salu hos oss i norra Österbotten, Finland. Färgen är tillverkad i Sverige och man kan läsa mer om den här.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, det är min favvofärg också! Favoritkulören just nu är pärlgrå, men han har så många fina färger! Min pappa säljer färg av honom i sin butik med(folkesbygg.se) - skoj att ottossons färg sprids och nu finns i finlands skogar! Trevlig helg! Kram Terese

Älfgärdet sa...

Javisst är den underbar Ottossons! Jag blir knäsvag bara jag ser din välfyllda hylla, doften kommer upp ur minnet :)

Bergagårdens Lina sa...

Åhh bästa färgen! Den är helt suverän att måla med!

Betty sa...

Din blogg är vrkligen jättefin o bilderna så inspirerande. Har tidigare bara målat med Ovolins färger men den här verkar ju oxå väldigt bra.

Ha det så gott ! Kram betty !

sabina sa...

Nu har jag målat första varvet på sängen. Ska nog dra över den ett varv till då jag målat extremt tunnt (vill ju inte att det blir för tjockt)! Det är lite mer jobb än att måla med vanlig möbelfärg, men det ser snyggt ut redan nu.

Malin Winbladh sa...

Hej, jag har inte varit här förut. Vilken fin blogg. tack för tipset med färgen, vi kommer få en hel del att måla framöver;-)
Hälsningar
/Malin

Ankan sa...

Ottossons är favoritfärgen även hos oss. Vi har turen att kunna köpa den i en liten färghandel en kvart från oss med bil. Vi målade mbla våra ytterdörrar med ottossons guldockra...

Jättespännande projekt ni har och trevlig sida med många fina bilder!

gamlamejeriet sa...

Vi har använt oss av Gysinges sortiment och inte testat något annat. Har ni testat den också och vad är det för skillnad?
Annars hade jag faktiskt tänkt göra egen färg till resten av målningen i huset, för det verkar kul.

Oj, det kanske låter som vi ärmissnöjda med Gysinges färg, men det är vi inte.
/ Malin

  © Blogger template Simple n' Sweet by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP